Позакласний захід

ПРОГРАМА ТИЖНЯ РІДНОЇ МОВИ
Сучасне життя вимагає від нас, вчителів української мови та літератури, особливу увагу звернути на  патріотичне виховання підростаючого покоління. Тому, вважаю, що актуальними стане проведення Тижня рідної мови у кожній школі, незалежно від мови викладання, спілкування та інших чинників. 
Пропоную програму Тижня рідної мови під назвою "Знайди шлях до серця рідної мови". (Зазначу, що програму заздалегідь обговорюю з учнями класу, у якому є класним керівником, саме ці учні стають впродовж тижня моїми помічниками та кураторами  в усіх класах. Вони, об'єднавшись у пари, контролюють та допомагають  у проведенні конкурсів. За кожну роботу, участь у конкурсі учасники нагороджуються смайликами, які куратори у класах наклеюють на карту тижня ):
День перший (21. 02)
1. Лінійка. Урочисте відкриття Тижня рідної мови.
2. Знайомство із кураторами класів та з картою Тижня рідної мови (додаток №1).

ДОРОГІ ДРУЗІ!
21 лютого наша країна разом з усім світом відзначає День рідної мови. Цей день повернення українців до їхньої історичної пам'яті. Одним із шляхів до такого повернення   є оволодіння рідною, українською мовою. Давайте разом шукатимемо цей шлях. Намагаймося розбудити заснулі серця наших співгромадян, допомагаймо їм усвідомити себе українцями. Повертаючись до національного – повертаємось до себе.
Мова – духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку виховуючи справжню людину, кожен із нас повинен передусім створити в своїй душі світлицю, в якій зберігається найцінніший скарб – МОВА.
Люди говорять різними мовами. Їх нараховується приблизно 6 тисяч. На жаль, філологи застерігають, що у ХХІ столітті щонайменше 40% цих мов вимруть. А це страшна втрата для людства, бо кожна мова – це геніальний прояв людського духу.
Дейвід Кристал, один із світових експертів з питань мов, вважає, що мовна різноманітність – це унікальна річ, і втрата кожної мови збіднює світ. Щоразу, коли втрачаємо якусь мову, ми втрачаємо унікальне бачення світу.
Тож, де і коли народилася традиція святкування Міжнародного дня рідної мови?
Історія свята, на жаль, має дуже трагічне начало. Тобто, святкуємо ми цей день з присмаком гіркоти. 21 лютого 1952 року в Бангладеш влада придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеш став днем полеглих за рідну мову. Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21 лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
За недовгий час свого існування це свято вже стало традиційним. Це один із тих днів, коли кожен має змогу відчути себе частиною свого великого народу, посіяти у своєму серці хоча б одну зернину любові до рідної мови.
Усі ми повинні пам’ятати і дбати про те багатство, яке є у кожного із нас, його ми не завжди пам’ятаємо, не завжди цінуємо, але без нього не можемо жити. І багатство це – наша рідна мова.
Мова – це надзвичайно важливий чинник державотворення. Хіба українська мова, яка сьогодні є така непрестижна, може бути основою української держави?
Ні! Історія знає інші приклади. Нинішня Чеська республіка до кінця Першої світової війни була частиною Австро-Угорської імперії. Досить довго престижною Мовою, якою спілкувалася переважна більшість населення Праги та інших міст, була німецька. Німецька була Мовою Гете, Шіллера, Канта, Гегеля. Чех Кафка, який народився у Празі, писав німецькою, а не чеською. Чеську вважали «сільською мовою», до неї ставилися зі зневагою.
Однак чеські патріоти стали розмовляти тільки рідною мовою. Сьогодні чеська мова – це державна мова Чехії. Мова розвинута, багата, престижна.
Мова, якій чехи не дозволили вмерти, а відродили, здається, з найжахливіших руїн.
А пригадаймо історію з івритом. Коли в 1948 р. Ізраїль став незалежною державою, там жило 700-800 тис. євреїв. Вони розмовляли різними мовами, в тому числі й англійською. Однак євреї вирішили, що державною Мовою повинен стати іврит (на той час мертва мова, якою ніхто не розмовляв). Євреї прийняли іврит, осучаснили його, розвинули термінологію для всіх галузей знань, і він став в Ізраїлі мовою нормального вжитку в усіх сферах життя. Між іншим, євреї пропагують свою мову. Так, у США дають уроки івриту. В оголошенні-запрошенні говориться: приходьте і вивчайте мову єврейського народу, приходьте і вивчайте мову єврейської душі.
700-800 тис. євреїв зрозуміли, що іврит – це мова їхнього народу, мова їхніх предків. А десятки мільйонів українців не можуть зрозуміти, що українська мова – це мова їхньої нації, мова їхньої Вітчизни. Воістину незбагненне явище!
Сьогодні це так важливо, щоб підняти престиж мови, щоб зазвучала вона на повний голос серед мов світу, бо ж ми не ОКРАЇНА, а УКРАЇНА! Вільна і волелюбна держава у центрі Європи зі своєю власною історією, самобутньою культурою і чарівною, світанковою, милозвучною мовою, і хочеться звернутися до кожного серця:
Не цурайтесь, люди, мови,
Не цурайтесь роду...
Як зачахне рідне слово,
Не буде народу.

День другий (22.02.)
1. ІПГ. З історії Міжнародного дня рідної мови
2.Вернісаж  творів мистецтва ( вишивка, малюнки, вироби з пластиліну, бісеру та інших підручних матеріалів)  на тему:
"Весь Всесвіт в мові розмістився,
Весь світ чарівний в ній звучить.
У слові сонцем заіскрився,
Щоб у чудових барвах жить."
Особливою умовою вернісажу є влучний підбір підписів до робіт, у яких ключове слово - "РІДНА МОВА"
День третій (23.02)
1. Конкурс учнівської творчості (казка, вірш, проза про рідну мову на тему :
" Цвіти і сійся, рідне слово,
У серці щирому звучи!
Моя чарівна, рідна мово,
                                                       Лети над світом, не мовчи!")
Організатори конкурсу розпочинають свято інсценізацією казки Зеновія Квіт "Казка про українську мову": Багато тисяч літ тому жила в Україні прекрасна дівчина. Була юна добра, ласкава, щира і привітна, готова всім допомогти. А коли глянула на кого своїми чарівними очима, то відразу відчували до неї прихильність та любов. Співала вона так гарно, що здавалось неначе то соловейко співає. Маленькі діти і молодь прагнули бути з нею разом. А вона розказувала діточкам про чудові речі, співала їм українські пісні і тим вливала любов до України й українського народу в їхні юні душі. Всім, хто був з нею разом, було дуже приємно, привітно і радісно. Всі чулися незвичайно щасливими. А називалася ця красуня УКРАЇНСЬКА МОВА. Жила вона в народі нашому і з народом нашим ніколи з ним не розлучалась. Бог наділив її не тільки красою, але й розумом. Що скаже і як скаже кому, то все те таке приємне і розумне, немовби розкидає поміж людей прекрасні перли…"

2.  Загадки для маляток. Конкурс для учнів 1-4 класів (презентація загадок в малюнках)
День четвертий (24.02.)
1. У пошуках скарбів рідної мови: знайдіть захований скарб за картою та відтворіть поетичні рядки про мову:  арти-путівники на столах у класах , в них підказки до пошуку конвертів із загадками. У конвертах з одного боку аркуша підказка до відгадуваного слова, на іншому строфа із пропущеним словом, яке треба вписати. Аркуш потрібно наклеїти на визначене місце спільної карти).

Карта-схема для учнів 11 класу
Я зрозумів одну нехитру істину: Вона в тому, щоб робити чудеса своїми руками.
«Казка потрібна не тільки дітям, але й дорослим», – писав Костянтин Паустовський. Саме таку романтичну повість-казку склав письменник , який і допоможе вам знайти дорогу до рідної мови. Він написав феєрію-казку про те, що щастя — справа власних рук людини, що мрію не треба чекати – їй потрібно сміливо йти назустріч.
Скарб рідної мови захований саме там
Кконверт із завданням захований під портретом Костянтина Паустовського у ньому завдання та строфа :
Це прикметник в родовому відмінку, що пов'язаний з латинським прислів'ям "per aspera ad astra!" і з численними згадками в євангелії про символ мучеництва, фізичних і духовних страждань. Означає: життя, повне нещасть, перешкод, тяжких переживань; наражатися на перешкоди.
Знов до життя повернемося ми,
Лише тому, що не пропала мова,
То й ми ще наче люди між людьми.
Без мови - не створити нам держави,
Доріг (
тернистих ) не перебрести.)


Карта-схема для учнів 10 класу
Народна мудрість говорить: щасливий той, хто радісно йде на роботу і з радістю повертається додому. Але, щоб іти радісно на роботу, треба отримувати від неї задоволення. «Є в світі істина проста: жити в роботі й досягати мрію», – говорив П.Тичина. Хочу побажати вам знайти свій шлях у житті, зробити правильний вибір, здійснити всі задумані проекти..
Гадаємо, що наші поради допоможуть знайти шлях до серця рідної мови
(конверт із завданням захований під стендом "Обираємо професію до душі",  у ньому завдання та строфа :
Пропущене слово ви відгадаєте, якщо пригадаєте ім'я казкового героя. В російській мові його називають – кощей безсмертний. Це дієслово майбутнього часу доконаного виду, утворене від першої частини імені казкового героя :
Не цурайтесь, люди, мови,
не цурайтесь роду.
Як (
зачахне) рідне слово,
не буде народу.
Карта-схема для учнів 7 класу
Коли хочеш ти читати,
То повинен мене знати,
А коли мене не знаєш,
То нічого не вчитаєш. -
Відгадка допоможе відшукати шлях до ріднї мови
Слово, яке ви розшукуєте означає прагнення, потяг до здійснення чого-небудь, хотіння, помірна ступінь прояви волі, між звичайним хотінням, та виваженим рішенням чи вибором. Висловлювана ким-небудь думка про бажаність здійснення чого-небудь, побажання. Це іменник середнього роду, ІІ відміни, однини,
Карта-схема для учнів 9 класу
У пошуках слова вам допоможе "Ясне Сонечко Русі".
Це прикметник , що означає :
·        Не святковий, робочий , 
·        Повсякденний, звичайний 
·        перен. Позбавлений радості, яскравості;
·        Одноманітний, сірий .
Пишеться з -нн-
Завдання для учнів 9 класу
У пошуках слова вам допоможе казочка "Лисичка і Журавель", шукайте шлях до рідної мови.
Слово, яке вам потрібно відгадати – прикметник утворений  від  назви поезії Ліни Костенко, у формі жіночого роду, однини, у називному відмінку.
Завдання для учнів 10 класу
У пошуках слова вам допоможе птах, якого у народі називають – птах з чорною ознакою, шукайте шлях до рідної мови.
Слово, яке вам потрібно відгадати у відгадці:
Сам вечірньої години
заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
грає пісню чарівну.
Поставте слово-відгадку в орудному відмінку.

Завдання для учнів11 класу
У пошуках слова вам допоможуть гірські породи , шукайте шлях до рідної мови. Підказка : там де сім - вона третя.
Слово, яке вам потрібно відгадати у відгадці:
Навесні не кінь, а біжить, не ліс, а шумить.
Не скляний він, не з металу,
а прислухайтесь – дзвенить!
риє землю він розталу.
Поспішає він, біжить.
Поставте слово-відгадку в орудному відмінку.
Завдання
У пошуках слова вам допоможе військовий-часовий, який повинен віддавати військову честь на посту , шукайте шлях до рідної мови. Підказка : в коридорі.
Слово, яке вам потрібно відгадати у відгадці:
В’ється, плине річечка,
як срібляста стрічечка.
починалась річка ця
із малого …
Поставте слово-відгадку в називному відмінку.
Завдання
У пошуках слова вам допоможе вивіска, де є число три.
Шукайте шлях до рідної мови. Підказка : вона вас зустрічає на порозі класу.
Слово, яке вам потрібно відгадати  - це прикметник у множині, синонімом якого є слово - волошковий. (Такого кольору і вивіска).
Завдання
У пошуках слова вам допоможе відгадка :
І червона, й соковита,
та гірка вона все літо.
Припече мороз – вона
стала добра й смачна.
Шукайте шлях до рідної мови. Підказка: ви УСІ є біля НЕЇ.
Слово, яке вам потрібно відгадати у назві, яка об’єднує: "Колобка", "Ріпку", «Курочку рябу", "Солом’яного бичка"…
Завдання
Уважно прочитайте віршик, у першому рядочку підказка, де треба шукати віршик до серця рідної мови.
А в останньому рядочку - запитання.
Відповідь на запитання  -  це те слово, яке треба записати у клітиночки.
"Рідна мова в рідній школі",
дітки, вас навчає,
І читати, і писати, і оберігає,
Батьківщину шанувати,
Як країну нашу звати???

День п’ятий (25.02.)
1. "Що? Де? Коли?" - інтелектуальна гра для старшокласників (презентація гри).
2. Нагородження учасників тижня рідної мови  та переможців конкурсів.
2. Українські забави у фітобарі (весело, корисно, смачно)









     
  


Немає коментарів:

Дописати коментар