Методична робота


Районне методичне засідання учителів української мови та літератури

 ПІДСУМКИ РОБОТИ  МЕТОДИЧНОГО ОБ’ЄДНАННЯ НАД РЕАЛІЗАЦІЄЮ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ ПРОБЛЕМИ                            «УПРОВАДЖЕННЯ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС ПРИ ВИВЧЕННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ З МЕТОЮ ПІДВИЩЕННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ І РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНЯ»                                                                                               ТА  ЗАВДАННЯ НА 2014 – 2015 Н.Р.                       ОБГОВОРЕННЯ ПЛАНУ РОБОТИ.



Гикава Л. Я. , голова районного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури



user
21.08.2014






Впровадження ІКТ в процесі вивчення української мови та літератури – явище  уже  не нове, але актуальне. Освіта в Україні повинна розвиватися у контексті розвитку цивілізації та інформатизації суспільства. При цьому формується високого рівня інформаційна культура кожного члена суспільства, держави; впроваджуються сучасні інформаційні технології у практику навчально-виховного процесу, що є пріоритетними шляхами розвитку освіти.
Специфіка викладання української мови та літератури поставила на вимогу часу впровадження не тільки нових форм та методів роботи, а й використання новітніх технічних засобів. Зараз суспільство стає на вищий щабель соціального та психологічного розвитку – інформаційний. Тому для актуалізації роботи потрібно використовувати саме нові технології інформаційного та комунікаційного характеру. Комп’ютер та всесвітня мережа займає чітку позицію у навчально-виховному процесі, а отже використання в практиці роботи ІКТ є доцільним та актуальним. Абсолютно усі ланки методики викладання, реалізації нових форм роботи пов’язані з використанням комп’ютерної техніки. Електронні презентації, навчальні відеофільми, електронні тести, роздатковий матеріал у друкованому вигляді, аудіовізуальний  навчальний матеріал (малюнки, репродукції картин, карти, портрети, ілюстрації, тощо),  веб-сайти освітнього, наукового, методичного характеру – все це невичерпний потенціал для використання на уроках мови та літератури.
Сучасний учитель - це той, котрий  орієнтується в інформаційному  просторі,  отримує  інформацію  та  оперує  нею відповідно до власних потреб і вимог сучасного високотехнологічного інформаційного суспільства, а також створює і розповсюджує власні розробки.
 Вивчення за різними джерелами досягнень педагогічної науки і практики, використовування новаторських технологій, постійне вдосконалення своєї методики викладання, пошук нових форм і методів організації занять з учнями розширює знання вчителя-словесника зі свого предмета та впливає на ріст педагогічної майстерності. Набуття учителем умінь та навичок використання сучасних навчальних комп’ютерних комплексів у навчальному процесі сприяє успішній реалізації державної програми «Інформаційні і комунікаційні технології в освіті і науці»та реалізації методичної проблеми районного МО вчителів української мови та літератури.  
Яскравим підтвердженням цього є кожне засідання методичного обєднання вчителів української мови і літератури, адже жоден виступ  словесників не обходиться без супроводу власних презентацій  з  досвіду роботи чи  розгляду актуального питання. У цьому ми могли переконатись на черговому засідання членів районного методичного обєднання у Білобожницькій ЗОШ І- ІІІ ст., на якому було підсумовано результати роботи МО, вчителем Шманьківської ЗОШ І-ІІ ст. Богуцькою К. Ю. було зроблено грунтовний аналіз періодики, а директор школи, вчитель української мови та літератури Лесик Лідія Антонівна поділилась досвідом роботи.
Уже традиційними у Колиндянській ЗОШ І-ІІІ ст. стали засідання  районної творчої групи вчителів української мови та світової літератури.
  Вдруге мали за честь зустрічати у своїй школі колиндянські вчителі та учні Ю.І.Ковбасенка, автора чинної програми зі світової літератури, президента УАВЗЛ, професора Київського університету імені Бориса Грінченка. Саме завдяки його  виступу усі «побачили» зовсім іншого Шевченка (не «поважного діда у шапці й кожусі», а справжнього – розумного, завжди молодого, рішучого у
поглядах інтелігента-європейця).
   Члени  засідання ділилися досвідом, цікавими  власними та учнівськими  здобутками,  здійснювали  компаративні дослідження  на  тему:  «Тарас  Шевченко:  національні і світові виміри».
  Про секрети перемоги своїх вихованців Оксани  Шпак  (учениці  9  класу  Сосулівської  ЗОШ  І -  ІІ  ст.),  Максима  Гикавого  та  Валентини  Козак
(учнів 9 класу Колиндянської ЗОШ І – ІІІ ст.) на всеукраїнських  конкурсах  учнівської  творчості, присвячених  Шевченківським  дням  у  2013  та 2014  рр.,  розповідали  їхні  учителі  Н.В.Шпак  та Л.Я.Гикава.  Методикою  проведення  оригінальних святкуваннь з відеозйомками інтерв’ю жителів смт Заводське у Чортківській ЗОШ І – ІІІ ст. № 4 поділилася учитель О.Й.Ріба. Науковістю відзначено дослідницьку роботу «Творчість Тараса Шевченка та філософія Григорія Сковороди: два виміри  свободи»  учнів  Ягільницької  ЗОШ  І    ІІІ ст. (учитель А.В.Романів). Вдало провела паралелі  між  картинами  Т.Шевченка  та  Рембрандта О.Я.Квасниця  (вчитель  Джуринської  ЗОШ  І    ІІІ ст.).  Компаративно  проаналізувала  програму  зі світової літератури з переплетінням шевченківського  слова  І.В.Ставнича  (вчитель  Косівської  ЗОШ І – ІІІ ст.).
    Гідні подиву грунтовні презентації з досвіду роботи, які продемонстрували члени творчої групи, змістовні та наукові,вражали цікавістю тем, ще раз довели, вчителі  словесники активно впроваджують інноваційні технології в навчально-виховний процес і це сприяє творчому розвитку здібностей кожного учня .
С.І.Махно  у  своєму  виступі  зазначила,  що саме  завдяки  таким  учителям  слово  Шевченка буде  лунати  з  уст  кожного,  допоки  «сонце  світитьА  Т.А.Захарова,  підсумовуючи  роботу  творчого  засідання,  слушно  заува-
жила, що Чортківщина, та й Україна загалом, і в майбутньому  матиме  виховане  та  національно підковане молоде покоління, яке житеме за шевченківським гаслом: «Борітеся – поборете!».
   Наступна зустріч керівників методичних об'єднань округів вчителів-словесників з доброї руки методиста РМК С. І. Махно відбулася уже у стінах економічного коледжу, на ньому Ольга Василівна Барна познайомила словесників із першими азами на шляху створення власних блогів, доступні демонстрації та навчання не залишили жодного байдужого, а лише зарядили кожного творчими пошуками та новими ідеями.
      Використання ІКТ відкриває нові можливості для творчого розвитку як учнів, так і вчителів, дозволяє звільнитися від одноманітності традиційного курсу навчання, розробити нові ідеї та вирішити більш цікаві та складні проблеми.
Упровадження інтерактивних технологій навчає учнів поступово опановувати різними видами самостійної роботи : від звичайного реферату  малюнка, вірша і нестандартно виконаного завдання до дійсно серйозного дослідження із наступним його захистом, бо в основі його — спрямованість на результат діяльності школяра. Зовнішній результат можна буде побачити, застосувати на практиці. Внутрішній результат — досвід діяльності — стане безцінним досягненням учня, який поєднує знання і вміння, компетенції і цінності.
Це дає змогу зорієнтувати учня   на застосування фактичних знань, здобуття нових (часто шляхом самоосвіти), розвиток творчих здібностей.  Діти вчаться на власному досвіді й досвіді своїх товаришів, бачать результат своєї власної праці, часто такі форми роботи є  прикладом поєднання урочної та позаурочної діяльності, зокрема стимулює учнів до  участі у предметних олімпіадах,  Всеукраїнських конкурсах, формує у них прагнення до перемоги, а це є запорукою   формування творчої, всебічнорозвиненої, успішної особистості, яка зможе в майбутньому реалізувати себе у житті.
Плануючи роботу  районного МО вчителів української мови та літератури запрошуємо до співпраці усіх творчих педагогів, тих, у кого є цікаві ідеї, хто хоче працювати у творчій групі,  хто хоче реалізувати свій творчий потенціал та продемонструвати  свою фахову майстерність. Надіємось на співпрацю та плідний на перемоги та успіхи 2014-15 навчальний рік.


ЗМІСТ І СТРУКТУРА ОНОВЛЕНОЇ ПРОГРАМИ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ (6 КЛАС) ДЛЯ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ КРІЗЬ ПРИЗМУ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ
Серед новацій 2014/2015 навчального року такі: учні шостих класів, які  вивчатимуть українську мову та літературу за новою програмою. Грунтовний аналіз змісту і структури   підготувала та подала у презентації методист Тернопільського ОКІППО  М.М. Кондирєва, а  методист РМК С. І. Махно подбала про те, щоб кожен вчитель 6 класу отримав та міг грунтовно познайомитися з ними.
 Тому я не буду детально зупинятися на їх змісті, лише зупиню вашу увагу на сучасних підходах до вивчення української мови та літератури у 6 класі.
Перш за все зазначу, що нова програма - повинна стати для вчителя першоджерелом у підготовці до уроків, адже кожен  з нас повинен вміти читати програму, дотримуватись головних завдань, державних стандартів, змістових ліній. Не менш важливим у навчанні мови є використання міжпредметних зв'язків. Добір  навчального матеріалу і організацію вивчення української мови здійснювати на основі основоположних дидактичних та методичних принципів.
Зверніть увагу, що першочерновим завданням навчання української мови є виховання стійкої мотивації й  свідомого прагнення до вивчення мови.
Особливу увагу слід звернути  у підготовці до уроків і вікову психологію  шестикласників, які потрапляють у період молодшого підліткового віку (з 11 років). Вік учнів 6 класу можна назвати перехідним від молодшого шкільного до молодшого підліткового або початком переходу від дитинства до юності. Цей ранній підлітковий вік – найскладніший період у розвитку дитини. Учні-підлітки уже можуть самостійно концентрувати увагу, розвивати память і мислення, регулювати власні емоційно-вольові процеси тощо.
Вже з перших уроків у 6 класі учням бажано пропонувати завдання на спостережливість, виявлення істотних ознак предметів, встановлення зв’язків між кількома об’єктами тощо. Пам'ять учнів у цей час має переважно наочно-образний характер.
Готуючи уроки розвитку зв'язного мовлення ( описи творів живопису, усна розповідь за жанровою картиною), вчитель  обов'язков повинен використовувати ресурси інтернету, адже як пояснити  жанри живопису, кольорову гаму картини, не маючи змоги продемонструвати хочаби кілька взірців для порівняння. Майя Миколаївна наголошувала, що вчитель, який не вміє працювати з інтернетом не може працювати у 6 класі.
Віковий період 11-12 років характеризується переходом від механічної пам’яті до смислової, яка формується під впливом навчання і має  вирішальне значення у здобутті знань. Учні вже починають робити перші спроби, щоб запам'ятати доступний для них матеріал не дослівно, а осмислено. Необхідно систематично, впродовж тривалого часу, повторювати з ними пройдений навчальний матеріал. Необхідно пам'ятати і про дослівне запам'ятовування й відтворення, яке є важливим засобом нагромадження словникового запасу і культури мовлення, розвитку довільної пам'яті та самоконтролю, уміння помічати помилки у відтвореному та їх виправляти. З цією метою учням потрібно пропонувати багато вправ, призначених для усного їх виконання.
На кінець 6 класу обсяг і стійкість уваги дещо зростають. Учням можна пропонувати більші за обсягом тексти для самостійного читання. З метою активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів ставити однокласникам запитання, які стосуються вивченого теоретичного матеріалу.
Від стилю мислення багато в чому залежить успішність дитини у навчанні та подальшому житті. З цією метою на уроках слід заохочувати учнів до роботи з підручником, систематично працювати над розвитком усної і писемної мови школярів (коментування вправ, усні вправи, складання учнями речень), пропонувати учням творчі завдання, пов’язані з опрацюванням різних видів інформації та відповідним поданням їх виконання, зокрема привчати учнів вводити у власне мовлення приказки, афоризми, фразеологізми. 
Вивчаючи розділ "Лексикологія", слід  привчати шестикласників до роботи із словниками, яких багато є уже доступними для загального користування у мережі інтернет.
У презентаціях бажано використовувати гіперпосилання.
Навчальні труднощі молодших підлітків багато в чому залежать від емоційної сторони навчання, інтересу, заохочення, похвали вчителя чи їх відсутності. Якщо вчитель не стимулює самостійність та ініціативу в учнів, а лише наставляє і контролює результати їх навчальної діяльності, то підлітки втрачають інтерес до навчання. Тому на уроках в 6-х класах слід приділяти значну увагу ігровим моментам.
У шестикласників підсилюються індивідуальні особливості розвитку, пов’язані з розвитком самостійного мислення, інтелектуальної активності, творчого підходу до вирішення завдань. У цей період важливо, щоб вчитель допоміг учню навчитися самостійно здобувати знання: користуватися додатковою літературою, довідниками, словниками, комп’ютером, Інтернетом.
У 2014/2015 навчальному році 6 класи загальноосвітніх навчальних закладів перейдуть на навчання за новими програмами для учнів 5–9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з якими можна ознайомитися на сайті Міністерства освіти і науки України за адресою: www.mon.gov.ua.

 Помічником вчителя стануть електронні підручники, мультимедійні програми.
 У роботі з друкованим підручником, зазвичай,  пріоритетним  виступає  зоровий  аналізатор,  за  допомогою  якого  учень сприймає  інформацію: вправи, тексти, діалоги тощо. У електронному підручнику акумульовані можливості забезпечити учня саме тими  видами  навчальної  діяльності,  які  сприяють  залученню і  використанню  різних  аналізаторів  для ефективного засвоєння навчального матеріалу (слухового, зорового, мовленнєво-моторного і рухового). А з психології  відомо,  що  чим  більше  аналізаторів бере  участь  у  вивченні  навчального  матеріалу,  тим  він ефективніше і краще засвоюється.
Значно зростає мотивація учня до навчання, потреба й інтерес до отримання знань, умінь і навичок .
Комп’ютер на уроках української мови та літератури поступово стає звичним засобом навчання. У школах  встановлюються  інтерактивні  дошки,  використання яких робить заняття динамічним, яскравим  і набагато результативнішим. Проте створення мультимедійних продуктів для кожної навчальної дисципліни в масштабах України з урахуванням програм – справа досить тривала у часі. А час не стоїть на місці. Тому вчитель школи стає сам автором власних мультимедійних продуктів. Такі  засоби  навчання  навіть більш  ефективні,  ніж стандартні апробовані  матеріали,  оскільки створені самим учителем.
Пізнавальними стануть для вчителів 6 класу інтернет ресурси ЧеркаськогоОКІППО, Мова-інфо, Бібліотека кошового писаря, та інші освітні сайти.
Досвід роботи переконує, що віртуальний навчальний простір – широкий і багатогранний, і кожен учитель може тут реалізувати власне бачення уроку, виявити творчість і фахову майстерність.
То ж творчої вам наснаги, здоров'я, здібних творчих учнів , терпіння , миру і спокою вашому і спільному нашому дому на ймення "Україна"!


Немає коментарів:

Дописати коментар